Nieoczywiste drogi artystycznej opowieści o współczesności

Wielu utalentowanych współczesnych artystów tworzy unikatowe opowieści. Przyciągają uwagę sposobami, w jakie przenikają światy, które niewiele mają ze sobą wspólnego. Powstają nowe historie, a dzięki odniesieniom do elementów i postaci klasycznych, do dawnego świata, uwypuklona zostaje bezprecedensowość nowoczesnych zjawisk. Wolność ekspresji i autonomiczność artystów sprawiają, że powstają dzieła niezwykłe, nieobliczalne, tajemnicze, a jednocześnie mówiące same za siebie. 

aut. Tishk Barzanji „Lava”
https://twitter.com/tishkbarzanji/status/1158824624475516928/photo/1

Ciekawym, metaforycznym ujęciem współczesnego człowieka i jego otoczenia są obrazy autorstwa Tishk Barzanji pochodzącego z Kirgistanu, a mieszkającego od kilkunastu lat w Londynie. Na pozór spokojne pozy, realistyczne otoczenie wzbudzają jednak niespokojne emocje. Sceny rozgrywają się najczęściej we wnętrzach budynków. Wyrazista kolorystyka i mocne kontrasty wprawiają w zachwyt i refleksję. Co istotne, Barzanji za każdym razem ukazuje postaci jako ciemne sylwetki, niekiedy z wyjątkiem koloru włosów i noszonych tkanin. Wyglądają zupełnie tak jakby rzucany był na nie mroczny cień. Choć pochłonięte przez swoje czynności, wydają się być w nich zagubione i nie przystawać do zastanej rzeczywistości.
Ich pozy wyglądają niemal posągowo, dostojnie i intrygująco. Choć twarze mają ciemne i często odwrócone, gesty i ułożenie ciała są znamienne i dużo mówią o ich stanach emocjonalnych.

Malika Favre to francuska artystka mieszkająca w Londynie. Jej styl, który można opisać jako odważny minimalizm, przyrównywany jest do Pop Art zderzającego się z OpArt. Obrazy wypełniają najczęściej geometryczne kształty, charakterystyczne barwy, ciekawe zestawienia kolorystyczne, a całości dopełnia interesujący sposób projektowania przestrzeni. Ognista czerwień dominuje przy postaciach kobiecych, a niemal na każdej ilustracji pojawiają się brązy, czernie i granaty w różnych wydaniach. Choć kreacje scen nie są skomplikowane, wyrażają coś unikatowego i przyciągają oryginalną ekspresją i niewymuszoną elegancją. Ten unikatowy styl czyni Malikę Favre jedną z najbardziej rozchwytywanych grafików na Wyspach Brytyjskich. Współpracuje z takimi markami jak New Yorker, Vogue, Sephora czy Penguin Books. 

Z przymrużeniem oka i lekkim cynizmem ukraińska ilustratorka Alla Mingaleva zabiera widzów w niespotykaną podróż. Postaci z obrazów klasycznych zostają dzięki niej gwiazdami scen współczesnych. Sprytnie wplecione w nową rzeczywistość, wyglądają karykaturalnie i przekonująco zarazem. Zastaniemy je w pociągu, w McDonaldzie, żywo zainteresowane meczem w barze, w biurze przy komputerze, u kosmetyczki czy w kabriolecie. Takie sceny doskonale obrazują, jak dużą transformację przechodzi świat na przestrzeni wieków. Zmieniają się obyczaje, technologie, mentalność i zainteresowania. 

Baczna obserwacja rzeczywistości jest podstawą twórczości, co udowadnia Fang Tong, fotografka z zamiłowaniem do kinowego obrazu. Jej dzieła są niczym kadry z filmów, opowiadające o kondycji psychicznej i wewnętrznych pragnieniach współczesnego człowieka. Autentyczna podróż została przyprawiona o surrealistyczne elementy. Prawdziwe miejsca – pejzaże, pustynie, stacje benzynowe, autostrady, pola kukurydzy czy wiatraków są odwiedzane przez bohaterkę cyklu ukazującego kobietę w czerwonej sukience. Zawsze gdzieś wpatrzona, nieco zamyślona, zaintrygowana, obecna w bieżącej chwili. Znamienna jest samotność jej podróży – samotność, która nie budzi atmosfery pustki, lecz swobody i oczyszczenia. Żywe kolory i gra światłem dodają grafice pikanterii i nadają konwencji plakatu, a każdy z nich może być przez różnych odbiorców w odmienny sposób odczytany. Każdy ma w sobie potencjał interpretacyjny, który zostaje rozszyfrowany zgodnie z jednostkową wrażliwością, obecnymi potrzebami i przebytymi doświadczeniami. 

We współczesnej grafice częstokroć mamy do czynienia z reinterpretacją rzeczywistości i groteskowymi kreacjami. Stosowanych jest wiele ciekawych zabiegów jak konfrontacja klasyki w sztuce z elementami postnowoczesności i kulturą konsumpcjonizmu. Obserwujemy też oryginalne zestawienia realnych miejsc i postaci z tworami surrealistycznymi, a całość jest wynikiem eksperymentowania z ujęciem barw i przestrzeni. Innym razem artyści zabierają nas w nowe przestrzenie, o których żyjąc w chaosie i zatracając się w rutynie podświadomie czasem śnimy. Nie dlatego, że zupełnie nie lubimy swojego świata, ale po to, by oczyścić się emocjonalnie i  zyskać nowe spojrzenie, nową inspirację. Coś przeżyć, coś czuć. Jak zauważyła Fang Tong, „Większość ludzi odczuwa przebłyski podświadomości, w których pragnie oddalić się od codziennych więzów i zmartwień, nie po to by uciec, ale by się uwolnić.”  

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s